Tuesday 15 May 2012


DEMAM ! DEMAM ! DEMAM !

Demam (juga dikenali sebagai pyrexia atau hiperthermia terkawal) merupakan isyarat perubatan biasa dengan ciri-ciri peningkatan suhu melebihi julat biasa 36.5–37.5 °C (98–100°F) disebabkan peningkatan pada titik set pengawal suhu badan. Peningkatan pada titik set ini mencetuskan ton otot dan menggigil.
Ketika suhu badan meningkat, terdapat rasa sejuk umum sungguhpun suhu badan meningkat. Sebaik sahaja tahap suhu baru dicapai terdapat rasa panas. Demam merupakan satu tindak imunisasi balas yang cuba menangani jangkitan bakteria atau virus. Demam boleh dicetuskan oleh pelbagai keadaan dari selamat kepada potensi serius. Kecuali demam yang tinggi, rawatan biasanya tidak diperlukan, bagaimanapun, ibuprofen adalah berkesan bagi menurunkan suhu badan. Ibuprofen adalah sejenis dadah yang tergolong dalam kumpulan ubat anti-keradangan tanpa steroid (nonsteroidal anti-inflammatory drug) dan digunakan untuk mengurangkan kesakitan akibat artritis. Ibuprofen juga tergolong dalam kumpulan analgesik dan antipiretik. Dadah ini dijual di bawah tanda dagang Advil, Motrin, Nuprin dan Brufen.
Demam berbeza daripada hiperthermia luar kawal, biasanya dirujuk hanya sebagai hiperthermia, dari segi hiperthermia merupakan peningkatan suhu badan melebihi titik set pengawalansuhu badan, akibat penghasilan suhu melampau/ pengawalan suhu yang tidak mencukupi.
Berpegang kepada konsep “mencegah itu lebih baik dari merawat”, apabila anda baca takrifan DEMAM di atas, demam merupakan perkara yang normal. Tapi kalau demam itu berlaku berpanjangan, ia sangat merisaukan. Lebih-lebih lagi kalau ianya berlaku ke atas kanak-kanak. Jika dilihat corak pemakanan manusia hari ini compare to pemakanan masyarakat zaman dulu (zaman nenek moyang kita), ia kebanyakannya sangat terdedah kepada bahaya. Jadi badan kita perlu mempunyai sistem imunisasi dan pertahanan yang lebih tinggi dari penduduk zaman dulu.

Set untuk kanak-kanak berumur 1-3 tahun:




Set untuk kanak-kanak berumur 4-12 tahun:



















Set untuk 12 tahun ke atas dan dewasa:


































Set nutrisi ini memastikan kita (dewasa) dan anak-anak kita menerima jumlah vitamin yang mencukupi untuk memelihara kesihatan selular, fungsi organ utama yang normal dan pengeluaran tenaga yang mencukupi agar tubuh badan dapat mengekalkan kesihatan optimum. Ia juga untuk menguatkan lagi mekanisma pertahanan tubuh badan terhadap bakteria, virus dan kulat, dengan kombinasi minyak ikan, B complex, dan antioksidan seperti Beta-Karotena, Vitamin C, Vitamin E serta juga selenium bagi membantu menguatkan lagi sistem imun tubuh badan anda dengan mengawal aktiviti radikal bebas yang merosakkan tubuh.

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

No comments:

Post a Comment